Van spanning naar ontspanning

Voel je je gespannen, ervaar je stress of pieker je veel? Merk je dat je het plezier kwijtraakt, je somber en moe voelt? Komt er niets meer uit je handen? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Om zo te voorkomen dat je in een burn-out belandt.

In het programma 'Van Spanning naar Ontspanning' ga je in drie fasen weer op naar herstel.

1. Inzicht in stress

In deze fase leer je accepteren dat je spanning en stressklachten hebt.  En krijg je inzicht in je klachten en stressbronnen. In deze fase werken we ook aan herstel van je conditie.

 2. Leren omgaan met emoties en piekeren

In de tweede fase gaan we aan de slag met het omgaan met emoties en piekeren. Je gaat ook oplossingen vinden voor je stressbronnen. En je ontdekt in deze fase je talenten, waarden en missie die bij je (werk) passen.

3. Oppakken en voorkomen van terugval

In de laatste fase ga je zaken weer echt oppakken. Je pakt je taken en rollen weer geleidelijk aan op en je werkt aan het voorkomen van een terugval. Dat is erg belangrijk. Te vaak gebeurt het dat iemand terugvalt en zo wel in een burn-out beland. Het werken aan het voorkomen van een terugval is daarom erg belangrijk.

Wat zijn spanning- en stressklachten

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress heeft te maken met de hoeveelheid spanning of druk die we ervaren. Stress hoeft niet negatief te zijn. Stress is een prikkel die aanzet tot actie. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Een beetje stress houd je scherp. 

Stress ontstaat als er meer van je gevraagd wordt dan je denkt waar te kunnen maken. Het komt regelmatig voor dat iemand echt veel te veel op zijn bordje heeft. Maar persoonlijkheid speelt ook een grote rol. Wie zegt dat je het ook allemaal moet doen? Kan je je grenzen aangeven? Of is het wel jouw taak? En van wie moet alles tot in de puntjes perfect zijn? Ook twijfels over of je het werk wel kan, of je voldoende competenties hebt, spelen een rol. Allerlei twijfel en piekermomenten over jezelf.

Spannings- en stressklachten kunnen er langzaam maar zeker insluipen. Je hebt het waarschijnlijk in het begin niet eens door. Bij spanningsklachten kan je bijvoorbeeld denken aan:

  • lichamelijke en geestelijke vermoeidheid, 
  • gespannenheid, 
  • prikkelbaar, 
  • vergeetachtigheid 
  • of slapeloosheid. 

Je hebt het gevoel dat je de controle aan het verliezen bent en je voelt je machteloos. Heb je last van deze spanningsklachten dan doe je er goed aan om te starten met coaching. Het programma 'Van Spanning naar Ontspanning' kan helpen om weer grip op je leven te krijgen.

Met dit coachprogramma richt ik mij met name op de de beginnende fase van (over)spanningsklachten om zo een burn-out te voorkomen. Een burn-out treedt op na langdurige, vaak jarenlange roofbouw op het lichaam en ondanks de stress en spanningsklachten toch stug door blijven gaan. Als coach mag je geen diagnose stellen en dat wil en doe ik ook vooral niet. Het kan zijn dat ik je bij de intake doorverwijs naar de huisarts. Het is dan aan de huisarts om samen met jou te kijken wat voor jou de beste manier is om aan je herstel te werken. 

Ervaar je spanning en wil je meer weten over coaching? Neem dan contact op.


   
            
                                                                                             
E-mailen
Bellen
Info