Last van werkstress voelt aan als falen

Het is deze week de week van de werkstress (16 – 20 november). Helaas komt werkstress te vaak voor en komen mensen hierdoor vaak ziek thuis te zitten.

Last van stress voelt aan als falen

Voor veel mensen die met stress te maken krijgen, voelt het aan als falen. Je hoort opgewassen te zijn tegen stressvolle situaties. Je moet alle ballen in de lucht kunnen houden. Je voelt je verantwoordelijk en je wilt je werk goed doen. Je gaat daarom maar door en door. Tot dat het te laat is en je met een burn-out thuis zit.

Heb je het door dat je te ver gaat?

Vaak heb je het zelf niet door dat je afstevent op een burn-out. Je hebt een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, plichtsbesef, misschien ben je een perfectionist of heb je last van faalangst. Je gaat dus maar door. Je voelt je overal verantwoordelijk voor. Maar wie neemt de verantwoordelijkheid voor jou en je gezondheid?

Op welke signalen moet je letten?

Merk je dat je op zondag al tegen de werkweek opkijkt. Slaap je zondag op maandagnacht slecht? Kom je ’s avonds uitgeblust thuis? Zeg je je sport af omdat je zo moe bent? Ben je meer prikkelbaar en val je vaker uit? Kan je je moeilijk concentreren en ben je vaker afwezig. Dit zijn allerlei signalen dat je last hebt van stress. En dat het nu echt tijd is om actie te ondernemen. Laat het niet zover komen dat je straks echt langdurig thuis zit omdat je te ver bent gegaan.

Wat kan je nu zelf al doen?

  • Praat erover, zowel met je leidinggevende als in je sociale omgeving. Het is echt geen falen.
  • Zeg je sport of je hobby's niet af. Dit helpt om te ontspannen. Ga bij het sporten niet tot het uiterste. Probeer eens op 70% van je kunnen te sporten. Je lichaam heeft het al zwaar door de stress en kan anders moeilijk herstellen.
  • Let op je eetpatroon. Vaak heb je de neiging om bij stress ongezonder te gaan eten. Eet gezond en ga op vaste tijden naar bed.
  • Ga naar yoga of meld je aan voor mindfulness of een meditatiecursus. Dit helpt bij ontspannen en het omgaan met alle gedachten in je hoofd.

Wat kan ik bieden?

Met coaching kan ik je helpen met het omgaan met je emoties en piekeren. Ook gaan we oplossingen vinden voor je stressbronnen. Je ontdekt waar je talenten, waarden en je missie die bij jou en je werk passen. Tijdens mijn coaching maak ik gebruik van ontspanningsoefeningen om zo in eerste instantie te werken aan het herstel van je conditie.

Verder bied ik ook meditatieve wandelingen aan en in 2021 ga ik starten met een Voel je fit, body and mind programma. Dit is een combinatie van sportief wandelen, mindful wandelen en het leren van ontspannen wandelen. Wil je hierover meer weten? Neem dan even contact met mij op.

  

De grootste dwaasheid is het opofferen van je gezondheid voor wat dan ook!

A. Schopenhauer, filosoof 

   
            
                                                                                             
E-mailen
Bellen
Info